Uitslag van S-meter op 27mc

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Berichtdoor Ernst » 07 aug 2007, 03:53

wat ik vergat te vragen

komt de ontvangstdan direct terug als de lineair voldoende afgekoeld is?

of komt de ontvangst gelijdelijk terug
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor PUMA » 07 aug 2007, 20:44

Nee....Ontvangst is direct terug.

'k Heb nu mijn bakkie zonder poes-pas (lineair) met enkel en alleen een SWR-meter en een antenne. Als ik nu op één van de 40kanalen zend dan slaat de meter weer volledig uit.

'k Hou hem effe zo, kan ik later misschien een kleinere/lichtere lineair proberen.

Dank in ieder geval aan alle voor de reacties.

:wink:
PUMA
 

Berichtdoor Ernst » 07 aug 2007, 21:18

DAN slaat mijn S-meter maar voor de helft uit als IK ZELF GA ZENDEN.


zet je swr meter eens tussen de bak en de lieair..... lijkt op een misaanpassing van de impedantie (50 ohm)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Thijs » 07 aug 2007, 23:00

Een wat :shock:
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Ernst » 07 aug 2007, 23:24

ben je in het bezit van een meter om je antenne af te stellen op je bak?
dat heet een swr meter

zet je swr meter eens tussen de bak en de lineair..... lijkt op een misaanpassing van de impedantie (50 ohm)


en ik tiep wel eens te snel hahaha en ben toe aan een nieuw toetsenbord
Dus soms ontbreekt er een lettertje om de gaos compleet te maken voor ieders vermaak :P

hoop dat de ontcijfering nu wat beter lukt .... sorry voor het ongemak
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re:

Berichtdoor PUMA » 10 aug 2007, 00:37

Ernst schreef:ben je in het bezit van een meter om je antenne af te stellen op je bak?
dat heet een swr meter


Heb ik al gedaan met het monteren. Maar ik zal je eens wat zeggen. . . .

Als ik er een DUMMY opdraai op die SWR-meter, dan slaat mijn meter op de ''bak'' correct uit. Compleet naar rechts, tot NET voor het rode gedeelte. Signaal S9.
Op de SWR-meter op ALLE kanalen netjes 1:1.

Dummy eraf, en mijn antenne erop (SIRTEL S-60) dan slaat mijn meter niet op kanalen correct uit. De SWR van de antenne is kleiner dan 1,5.
Signaal soms zelfs S7 ???

Tijd voor een ECHTE antenne dus. Een SIRIO 2000 of zo! ! ! !

Ben het gedonder met die goedkope antennes ECHT BEU aan het worden ! Moet wel zeggen dat ik er een lineair (100Watt) tussen heb gehad, maar de antenne zou 150Watt P.E.P. aankunnen???
PUMA
 

Berichtdoor bad teddy » 11 aug 2007, 23:35

P.E.P. is van toepassing op de SSB, dit is een piekvermogen, op de SSB varieerd het uitgezonden vermogen van 0 watt, als je je snater dicht houdt, tot maximaal, als je flink in de mikrofoon blert.
Vermogen op AM en FM is een continu vermogen.
Het gemiddelde vermogen van SSB ligt ver onder het continu vermogen van AM/FM.
Wat een mogelijkheid is, is dat jouw antenne door die 100 watt continu te veel wordt opgewarmd en daardoor een misaanpassing geeft.
Vervolgens wordt na uitschakelen van de linear de bak intern direkt met de antenne doorgeschakeld en krijgt vervolgens met deze misaanpassing van doen, tot de antenne is afgekoeld en weer bijtrekt.

Rudi
bad teddy
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 12 aug 2007, 14:08

bad teddy schreef:Wat een mogelijkheid is, is dat jouw antenne door die 100 watt continu te veel wordt opgewarmd en daardoor een misaanpassing geeft.
Vervolgens wordt na uitschakelen van de linear de bak intern direkt met de antenne doorgeschakeld en krijgt vervolgens met deze misaanpassing van doen, tot de antenne is afgekoeld en weer bijtrekt.

Rudi


Mits . . . de antenne weer bijtrekt . . :?: :?: :?:
Denk namelijk dat die 100Watt teveel is geweest. Toen ik hem net had gemonteerd stond hij werkelijk op alle 40 kanalen strak. Zo'n 1: 1,3.
Niet gek voor nog geen E30,--.

Maar nu mijn vraag dan weer. . . Als ik met die lineair ( http://www.cbradio.nl/alan/CTE_747.htm ) wil werken. . . Wat moet dan de P.E.P. van zo'n antenne minimaal zijn????
Moet ik dan denken aan 200Watt of 1000Watt????
Voor welke antenne zouden jullie kiezen?
Ik heb al naar een SIRIO gekeken, maar daar zijn zoveel verschillende weer van.
Ik denk dat er mensen zijn die met nog zwaardere lineairs rond rijden. Wat voor antenne's gebruiken die dan?
Hij moet op mijn OPEL VIVARO komen en de lengte dacht ik zo aan 150-200cm.
PUMA
 

Berichtdoor 19DT2120 » 12 aug 2007, 23:04

Ik weet niet exact meer maar je kan gerust je vermogen maal 3 a 4 berekenen ,aan pep vermogen.dan zit je wel aardig in de richting
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor PUMA » 22 aug 2007, 20:36

Dus als ik die 747-lineair met 100Watt wil gebruiken dan moet je antenne 3-4 X 100 = 300-400 Watt aankunnen??????

M.a.w. die antenne met 150Watt P.E.P. is goed voor zo'n 35 - 50 Watt continu.

Of zie ik dat verkeerd.
Als dat ECHT zo is, dan denk ik dat die antenne gewoon de geest heeft gegeven (domme IKKE :? ) en zal dan een nieuwe met een lichtere lineair moeten hebben.
PUMA
 

Berichtdoor tuinhuis » 23 aug 2007, 17:00

Als je goed leest bij de antenne EN bij de liniair kan je altijd ook zien hoeveel vermogen ze maximaal aankunnen.

Als op de liniair staat 600 wat PEP en op je antenne staat 150 watt PEP dan heb je toch een klein probleempje. Dan moet je een andere antenne vatten (geval bij mijn liniair).

Mijn huidige antenne is voor 100 watt FM geschikt.
En ik heb er een liniair op dit moment achter hangen van 45 watt. En die heb ik continu aan.

Zometeen komt er dus een andere liniair in (300 watt FM en tegen de 600 watt PEP USB)
En dan komt meteen de Wilson 1000 als antenne bovenop. Lekker hoog. Past goed bij mijn toch al hoge auto :P


Maar wat is het nut van een liniair. Denk daar eens over na. Je kan sterker uitzenden. Maar waarvoor????

Jij kan nog zo veel vermogen maken dat ze je in Australië horen. Maar kan jij dan Autstralië horen?
Een antenne versterker versterkt de signalen die moduleren maar ook de ruis. Dus een antenne versterker heeft dan ook totaal geen nut. Tegenwoordig zit ik op de FM continu met 40 watt uit te zenden. En zogauw ik met een ver gelegen station ga praten zoals Utrecht of Flevoland of Nijmegen of Arnhem of zelfs Rotterdam gooi ik het vermogen open naar 70 watt. En als ik in de ruis zit gooi ik hem helemaal open.

Dan kunnen ze mij horen in die contouren. Italië hoort mij dan ook meteen.

Op dat moment kom ik namelijk een S8 binnen in Nijmegen en een S6 in Italië op de FM.

Antenne hoogte is ongeveer 22 Meter GPS soort. (sirtel)

Maar als ik dus zit te zenden en mijn pa gaat rijden dan hoort hij mij op ongeveer 10 kanalen extra. Dat krijg je dus met 80 watt. En als ik dan op de USB ga zitten dan is het een eitje om met Amerika te praten enzo. Japan zou ik ook nog makkelijk halen.

Maar ik zit dan flink te blazen. Heel flink te blazen.
SWR van de GPS blijft netjes 1 op 1 op de hele 11 meter band.

Zogauw ik pas 1 uur heb zitten moduleren stijgt de SWR naar 1 op 1.3

Maar als ik nu met Nijmegen zit te praten hoor ik bijna niemand (ik hoor 2 station's van de 6 ofzo)

Maar ik kan dus de hele wereld rondlullen. Maar ik hoor de rest van de wereld niet. En dat komt gewoon doordat de rest met minder vermogen zit.
tuinhuis
 

Re:

Berichtdoor PUMA » 23 aug 2007, 19:47

tuinhuis schreef:Als je goed leest bij de antenne EN bij de liniair kan je altijd ook zien hoeveel vermogen ze maximaal aankunnen.


Lineair is een 2e-hands (zo'n E30,-- voor betaald) en zat verder niks bij. Zou een 100Watt moeten geven. Zal wel continu zijn.
Bij de antenne (E27,-- en nieuw uit het plastic) zat een tech.spec. waarin stond : '' max power 150 Watt p.e.p. ''

tuinhuis schreef:Maar wat is het nut van een liniair. Denk daar eens over na. Je kan sterker uitzenden. Maar waarvoor????


Ik kan diverse basis-staions hier in Zeeland goed ontvangen uit bijv. Wolphaartsdijk, Borselle, Tholen, etc. Maar op sommige momenten kunnen ze mij niet horen. Zeker niet als ik de Westerschelde-tunnel door ben. Dus een beetje meer vermogen zou geen kwaad kunnen.
Maar twijfel nu over die 100Watt. Kan denk ik beter voor een nieuwe antenne en een lichtere lineair gaan. . . . :?: :?: :?:

Heb namelijk het vermoeden dat bij mijn huidige antenne de impedantie ''om zeep is'' .
Met een DUMMY erop slaan alle meters (SWR-meter en mijn vermogen-meter op de bak) correct uit. SWR-verhouding is dan ook op alle 40 kanalen precies 1: 1.
PUMA
 

Berichtdoor tuinhuis » 23 aug 2007, 20:04

Er zijn genoeg aanbevolen antennes.

En met betrekking tot de SWR kan ik je vertellen dat het merendeel gewoonweg puur gelul is.

Uit wetenschappelijk radio onderzoek is namelijk gebleken dat een SWR van 1 op 3 zeer weinig verlies oplevert voor het singaal.
Echte amateurs krijgen de antenne zelden maar 1 op 1. En dan komt er ook nog eens bij kijken wat er door de kabel verloren gaat en hoe onnauwkeurig onze meet technologiën zijn.

Dus een SWR van 1 op 1 wil hooguit zeggen dat je 2 tot 3 km verder komt dan met een swr van 1 op 3.
Het enigste verschil is dat je bak wat meer weerspiegeling heeft. En als je kortstondig zend kan je zelfs met een SWR van 1 op oneindig zenden.

Ik heb het vaak genoeg gezien bij sommige mensen dat ze een SWR van 1 op oneindig hebben maar ze komen verder met minder vermogen. Ik zit dan met 4 watt en hun met 2 watt. Ik kom dan een S5 in eindhoven binnen (zit in oirschot) en de rest komt een S9 binnen.

Dus wat ik dan van die SWR moet geloven weet ik ook niet. Wat ook nog eens zo is, is dat de SWR verschillend is op verschillende uren van de dag. Dus wat moet ik daar nu weer van denken. De ene keer is de SWR in de ochtend op 1 op 1.3 en dan 1 op 1.7 in de middag. Terwijl er niks is verandert aan de antenne of wat dan ook.

Dus met betrekking tot verlies maakt het weinig uit wat je SWR is. De SWR is alleen handig om je bak te beveiligen zodat je de eindtrap niet opblaas. En zolang hij dan onder de 3 a 2.5 is, is het goed zat. Ik heb namelijk nog nooit een eindtrap opgeblazen. Zelfs nog niet met een SWR van 1 op 4. Maar iedereen is natuurlijk anders, dus bind me maar niet erop vast.

En als je in de auto zit, doe iedereen dan een plezier en haal de stroom rechtstreeks van de accu af. Dan heeft hij iets meer power dan dat hij achter 3 aftakkingen zit.
Ik had hem ook eerst op de sigaret aansteker. Maar mijn middenconsole is overbelast. Dus daardoor deed de bak ook minder uitzenden dan dat hij zou moeten.

Ik heb een Hyundai H200 met een 96 A accu erin. Dus die kan makkelijk een simpele midland 48 excel multi met een 300 watt liniair trekken.

De liniair vraagt ongeveer 28 ampere dacht ik en de bak vraagt iets van 2 tot 4 ampere.

En daar komt bij kijken dat er een groot verschil is in kabels en kwaliteit van die kabels. En dan heb ik het over stroom kabels en antenne kabels.

Zorg er eerst voor dat je goed spul heb. Als je minder dan 80 euro uitgeef aan een antenne heb je het slecht gedaan naar mijn inziens. Als ik een antenne koop dan koop ik liever een antenne van 210 euro dan een antenne van 120 euro. Ook al zouden ze het zelfde zijn kwa specs.
Later kan je namelijk in 1 keer spijt krijgen door een goedkope antenne te kopen die veel minder lang meegaat dan een duurdere die betrouwbaarder is en die meerdere mensen gebruiken.
tuinhuis
 

Re:

Berichtdoor beemer320i » 27 aug 2007, 00:01

tuinhuis schreef:
Dan kunnen ze mij horen in die contouren. Italië hoort mij dan ook meteen.

Op dat moment kom ik namelijk een S8 binnen in Nijmegen en een S6 in Italië op de FM.

Maar als ik dus zit te zenden en mijn pa gaat rijden dan hoort hij mij op ongeveer 10 kanalen extra. Dat krijg je dus met 80 watt. En als ik dan op de USB ga zitten dan is het een eitje om met Amerika te praten enzo. Japan zou ik ook nog makkelijk halen.

Maar ik kan dus de hele wereld rondlullen. Maar ik hoor de rest van de wereld niet. En dat komt gewoon doordat de rest met minder vermogen zit.


MMmmmmh,dan moet je toch de condities meehebben,want al blaas je met 700watt,als je de condities niet meehebt kom je enkel lokaal verder maar je overbrugt niks op 1500km dan.en dan nog,als je de condities goed meehebt is vermogen zelfs niet het belangrijkste.
Trouwens,als de wereld jou kan horen maar jij hun niet,hoe weet je dan dat ze je gehoord hebben?
Ik ga je niet bekritiseren hoor,maar zou het knap vinden als jij op een winterdag met geen condities tot amerika zou geraken
Als ik ongelijk heb hoor ik het wel 8)
beemer320i
 

Berichtdoor Ernst » 27 aug 2007, 20:29

om alles ff simpel te houden .. doe gewoon swr meter -lineair- antenne

als je dan een slechte staandegolf hebt verdraai de trimmer in de lineair dusdanig dat je swr wel goed is tussen bak en lineair
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1735
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Vorige

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten