Nieuw!

Leuk voor iedereen om je hier even voor te stellen!

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Nieuw!

Berichtdoor Albert1249 » 22 apr 2024, 20:51

Hallo Ik ben Albert, 60 jaar, woon in Nijkerk.
In de jaren 80 had ik een 27MC radio, ik herinner me een van het merk Skyline, het model weet ik niet meer.
Hier had ik nog altijd de voeding van liggen en omdat ik het zo mooi vind; ik hou van meet en regeltechniek; meters, controlelampjes, displays, regelaars en het zenden /ontvangen heb ik er weer 1 2e hands gekocht; een Realistic TRC 451, 4 watt, AM, USB/LSB 40 Kanalen en een SWR/Power meter; Nissei K-SWR-1000 alswel een mobile antenne PNI 160cm met magneetvoet.
Ik weet dat de 27mc niet meer zo druk is als in de jaren 70/80; iedereen zit nu op de mobiel en social media, maar zoals ook met bv audio, plaat en tape, er zijn altijd de echte liefhebbers die overblijven en het medium levend houden. Na wat lezen op internet blijken er wel gebieden te zijn waar het nog heel levendig is, alswel ook de vrachtwagenchauffeurs hebben het zeker nog. Dood is het niet.
Ook bij mij in de buurt is het stil, maar hoorde wel al eenje babbelen.
Ik meet op de Powermeter 3,5 Watt en een SWR van 1:1,5 dus dat is aannemelijk tot goed.
Ik heb nog wel wat vragen, maar die zal ik hier op het forum wel stellen.
Hopelijk vinden we elkaar en houden we de 27mc samen levend.
Ik kijk ernaar uit!

Albert.
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk

Re: Nieuw!

Berichtdoor Ernst » 22 apr 2024, 22:01

Hoi Albert

Welkom in ons midden
Ook ik ben een oudgediende bakkies heb ik ook nog alleen niet meer actief en het spul stat op zolder.
Meet en regeltechniek is mij ook niet vreemd en heb mijn competenties verbreed en verdiept tot field engineer.
Het forum is het leven een beetje uit en je bent na wat weken weer het eerste teken van leven hier.

Er valt genoeg te lezen hier en er is altijd wel iemand bereid om je een degelijk antwoord te geven

Veel plezier alvast :D
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1734
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Nieuw!

Berichtdoor ODR » 23 apr 2024, 02:37

Dag Albert.
In Baarn zitten we op kanaal 22, voornamelijk in de avonduren. Het is een groepje zendamateurs en bakkenkisten door elkaar. Probeer het eens..dat is niet zo ver. Bij mij staat'ie sowieso altijd aan.

Kanaal 40 wordt vaak aan het einde van de middag/begin avond gebruikt door Amersfoort Zeewolde, Ermelo, Putten Harderwijk en Almere.

Op kanaal 7 zit de asfaltcentrale bij de Eembrug, je hoort ze doorlopend laden en lossen.
Verder gebeurt er niet zo veel in de regio.
73's Otto PD2ODR QTH Baarn

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Nieuw!

Berichtdoor Albert1249 » 23 apr 2024, 21:35

Dank voor het welkom en jullie reakties.
# Ernst:
Op een forum is inderdaad meestal veel kennis aanwezig en vinden gelijkgestemden elkaar.
En meestal blijkt daar dat er nog wel degelijk leven in een hobby zit. Dat is niet anders op het Kreidlerforum, het taperecorderforum of het BMW-K motorforum waar ik lid van ben.
Heb je niet weer 's de passie om je 27mc spullen aan te sluiten en te kijken hoe het nog werkt? Of heb je dat al gedaan?

#ODR
Bedankt voor de info. Dat helpt me zeker een goed eind op weg. Leuk, de asfaltcentrale hier in Nijkerk ken ik wel en van mijn werk weet ik dat vrachtwagenchauffeurs inderdaad zeker nog wel met de 27mc werken, in sommige gevallen zelfs zo dat ze anders niet goed op het terrein kunnen opereren.
Kanaal 40; A'frt- Almere dat kan wel kloppen. Ik heb nu 2 maal op kanaal 40 horen babbelen en Nijkerk hoort zeker thuis in dat rijtje wat je noemde.
Ik zit hier wel met een mobiele antenne tussen de huizen op zo'n 2 meter hoog dus Baarn ga ik niet halen waarschijnlijk, alhoewel ik het vanmiddag wel even heb geprobeerd.
De TRC451 radio blijkt naar de europese regelgeving van meen ik 2009 voor de AM band 4 Watt zendvermogen te hebben en voor de USB/LSB 12Watt. In de landen om ons heen is dat doorgevoerd, voor zover ik weet in Nederland nog niet.
Hence: Deze 27MC zender komt dus uit Duitsland. :D
Ik heb ook nog een massa probleem denk ik, maar zal even een topic daarvoor openen.
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk

Re: Nieuw!

Berichtdoor ODR » 23 apr 2024, 23:16

Albert1249 schreef:Leuk, de asfaltcentrale hier in Nijkerk ken ik wel en van mijn werk weet ik dat vrachtwagenchauffeurs inderdaad zeker nog wel met de 27mc werken,

Het is de asfaltcentrale bij de Eembrug in Baarn. Ik hoor ze 's avonds en 's nachts, vaak gaat het de hele nacht door.
Nergens heb ik Nijkerk genoemd.

Albert1249 schreef:Ik zit hier wel met een mobiele antenne tussen de huizen op zo'n 2 meter hoog dus Baarn ga ik niet halen waarschijnlijk, alhoewel ik het vanmiddag wel even heb geprobeerd.


Ik heb niets gehoord. Kijk eens of je de mogelijkheid hebt een basisantenne neer te zetten.
Vrijdagavond zitten we vaak tot laat (of vroeg, maar het is net hoe je het bekijkt) op kanaal 22.
'S avonds is er weinig tot geen storing, probeer het dan eens.
73's Otto PD2ODR QTH Baarn

VRZA Website | Facebook of YouTube diverse video's van amateur-evenementen
ODR
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 24 jan 2019, 22:48
Woonplaats: Naast de eindtrap

Re: Nieuw!

Berichtdoor Albert1249 » 24 apr 2024, 20:49

Och.:D
Nijkerk heeft ook een asfaltcentrale, maar dus niet bij de Eembrug...(Lezen?... ;o) )
Voor een basisantenne moet ik denk ik al gauw een mast gaan plaatsen en als huurhuis bewoner een goedkeuring aanvragen.
Op kan 40 hoor ik wel wat, maar van meedoen is geen sprake.
Ok, vrijdagavond probeer ik het weer, wie weet....
Realistic TRC-451, PNI ML160, Nissei K-SWR1000.
Albert1249
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 21 apr 2024, 15:49
Woonplaats: Nijkerk


Keer terug naar Stel je even voor

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten