meer vermogen voor 27mhz

Alles over wet- en regelgeving, leveranciers ed.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Edje555 » 10 aug 2011, 17:28

rob kenwood schreef:
153ir012 schreef:nu laatste informatie die ik gelezen heb en toegezonden heb gekregen.
per 1 oktober ssb 12 watt toegestaan in geheel europa op de freq
26.960 tot 27.410 ssb.
dus geen probleem meer radio mee naar het buiten land natuurlijk
wel aleen de toe gestane 40 kanalen hi hi.
denk dat er velen blij zullen zijn om dan nu eindelijk 12 watt ssb te
mogen gebruiken voor de dx legaal .
boven deze freq natuurlijk niet toegestaan om te modeleren op de band
11 meter .
dus leg je oor te luister op 27355 usb aan roep of locale freq legaal van
indonesia dus als de propagatie weer komt en ook anderelanden in de
pacific te werken . :D



klopt andre! div dx clubs zijn er mee bezig om de 27,355 de internationale oproep te maken ipv de 27,555! ( ssb )


Dan kan de Wiskyey Oscar Club weer opzouten naar een andere frequentie wand die gebruiken namelijk elke zondag 27.355 USB vanaf c.a 10:00uu tot 12:30uu deze frequentie als clubkanaal :lol:
Edje555
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor rob kenwood » 12 aug 2011, 09:40

ja idd ed! weet eigenlijk niet waarom ze zijn verhuist naar de freqentie?
rob kenwood
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 12 aug 2011, 11:58

rob kenwood schreef:ja idd ed! weet eigenlijk niet waarom ze zijn verhuist naar de freqentie?

er schijnen een aantal leden , waar onder een aantal radio amateurs uit de lucht gehaald te zijn door de at terwijl zij op hun oude freqentie aan het werken waren .

een ander verhaal wat ik gehoord heb is , dat ze de wiskey oscar club toegankelijker willen maken ook voor mensen die geen allbander hebben , dus die met en normaal bakkie zitten te werken

wat van die twee verhalen waar is weet ik niet
19AC393 gebakje
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Edje555 » 12 aug 2011, 12:10

rob kenwood schreef:ja idd ed! weet eigenlijk niet waarom ze zijn verhuist naar de freqentie?


Omdat ze ook in de Veron hebben gestaan en 27.805 is geen legale frequentie , ze schijnen nu ook samen te werken met ZendAmateurs die ook dingen voor de club doen en aanmoedigen om Zend Amateur te worden dus daarom hebben ze een andere frequentie gezocht binnen de 40ch kanalen zodat ze legaal bezig zijn als Wiskey Oscar club (Ahum,Yeasu's.Kenwood's 100Watt SSB lekker legaal bezig :roll: )
Maar goed ben benieuwd hoe het verder ontwikkeld...12Watt SSB wow.... das veel power :lol: ,ze hadden beter 80ch vrij kunnen geven met 21Watt SSB en 10watt AM/FM veel intressanter :D
Vraag mij alleen af hoe het gaat lopen met de antenne registratie omdat in dat regelement is opgenomen men verplicht is om een antenne te registreren als men met minimaal 10Watt uitzend en gezien we nu per oktober 12Watt SSB zendvermogen gaan gebruiken vallen wij inprincipe ook onder deze regeling net als dat ZendAmateur doen en dit ook verplicht is om hun antenne te registreren.
Dus ik vrees een beetje dat 27mc amateurtjes straks ook hun antenne moeten registreren om na het compleet maken van het register een landelijke belasting te gaan invoeren voor je antenne...(Horizon vervuiling ,ether vervuiling) jahoor ik zie het gebeuren in de toekomst, Nederland is een belasting land en als er geld valt te pakken dan doen ze dat.
maar hoop het niet :evil:
Edje555
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 12 aug 2011, 16:14

Alleen het verschil tussen ons en zendamateuren is dat wij nergens geregistreerd staan.
Dan zal het AT of welke instantie dan ook eerst alle straten/steegjes en hofjes af moeten rijden op zoek naar een antenne aan een huis om uberhaupt te weten te komen waar er allemaal mensen zitten die een bakkie hebben.

Ik wens ze alvast veel succes met het vinden van mijn antenne want die rij je zo voorbij als je niet weet waar hij staat 8)
Marco_RotterdamseVos
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor Papa Alpha » 12 aug 2011, 19:27

Quote Edje 555: Vraag mij alleen af hoe het gaat lopen met de antenne registratie omdat in dat regelement is opgenomen men verplicht is om een antenne te registreren als men met minimaal 10Watt uitzend en gezien we nu per oktober 12Watt SSB zendvermogen gaan gebruiken vallen wij inprincipe ook onder deze regeling.

Gaan we toch gewoon met 9,9 Watt zitten :wink: :mrgreen:

Groeten, Harry.
Papa Alpha
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor jackdonio » 12 aug 2011, 20:03

Die 10 watt gaat over CW vermogen , 12 Watt SSB is nog steeds minder dan 4 watt CW .
4 watt AM = 16 watt PEP bij 100 % AM modulatie
Exact omgerekend is het volgende van toepassing : 12 watt SSB = 6 watt DSB ( die 6 watt draaggolf vervalt ) Bij SSB vervalt ook een zijband
in die vervallen zijband zat ook 3 watt blijft over 3 watt . En dat is het gemiddelde uitgezonden vermogen bij 12 watt SSB
Bij CW ( en FM ) ligt dat anders , daar is 10 watt ook werkelijk 10 watt
jackdonio
 

Re: NIEUWE CEPT/ECC regeling

Berichtdoor coszmo » 12 aug 2011, 20:15

Jack reageer eens op je PB
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor Abt » 02 sep 2011, 22:29

Natuurlijk hebben we aan 40 kanalen wel genoeg...
Maar...
Er wordt verder helemaal geen gebruik gemaakt van de kelder en zolderkanalen door andere zendapparatuur, wél door de illegale export CB, waarom geven ze het niet gewoon helemaal vrij?
Bijvoorbeeld 120 kanalen of meer.
Wat is de eigenlijke reden dat het bij die standaard 40 kanalen blijft?
Veroorzaak ik storing als ik bijvoorbeeld op een kelder/zolder kanaaltje zou ga zenden?

Ze hebben AM en SSB tenslotte ook vrijgegeven, dat was 20 jaar geleden nog ondénkbaar.
En aangezien SSB veel gebruikt wordt op de zolderkanalen, zou ik zeggen geef die kanalen gewoon vrij.
Die kanalen worden immers toch nergens anders voor gebruikt.
Abt
 

Re: Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor JesseN » 03 sep 2011, 23:29

Zouden die kelder- en zolderkanalen niet als een soort "buffer" worden gebruikt naar de hoger en lager liggende kanalen? Zomaar een idee hoor. Ik denk ook dat ik er niemand mee stoor maar toch maakt mijn muis soms een sprongetje en licht het lampje van mijn tekentablet even op zodra ik de mike indruk. Dus storing? Ja, wellicht.
JesseN
 

Re: Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor Astratimd » 03 sep 2011, 23:50

Ik denk toch dat dat wel storing zal geven. Neem nu een rc auto of vliegtuigje... Das toch ook 27mhz dus dat moet toch ook storingsgevoelig zijn? Ik zou het enkele jaren geleden niet grappig gevonden hebben als mijn brandstofbuggy opeens volle gas de muur opvloog door zo'n storing..
Astratimd
 

Re: Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor 19JP072 » 03 sep 2011, 23:52

Omdat op de frequentiegebieden boven en onder de 40 kanalen nog steeds bepaalde diensten actief zijn, bijvoorbeeld AM oproepsystemen in zorginstellingen. Ouderwets, maar volgens mij zijn ze er nog wel. Daarnaast zijn in andere Europese landen diezelfde frequenties ook toegekend aan andere diensten, en aangezien zo´n beslissing op Europees niveau moet worden genomen...

Sommige ziekenhuizen hebben ook apparaten voor radiotherapie die in dat frequentiegebied werken. Je hoort ze niet vaak, maar als je er één in een ziekenhuis dichtbij in de buurt heb, maak je borst maar nat!! De ergste QRM die je maar kan bedenken!!!
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 sep 2011, 11:16

Inderdaad. Daarnaast, vroeger waren er 22 kanalen. Deze waren zo druk bezet, dat het aantal kanalen is uitgebreid naar 40.
Sinds begin jaren 90 ben ik zelf actief op 27mc, maar ik heb nog nooit alle 40 kanalen bezet gehoord.
Hooguit een kanaal of 6 (Toen packet radio ook nog 3 kanalen in gebruik had hier in Limburg, kanaal 34, 36 en 38).
Wat is er op tegen om op de 40 kanalen in SSB te gaan dx-en?
27.555 is het DX kanaal uit historie, maar misschien moet dat eens gaan veranderen in 27.355 of een andere (wel) legale frequentie.
Op de zolder- en kelderkanalen zijn inderdaad diverse PZI installaties in gebruik.
Antieke, maar ook nieuwe PZI installaties, want veel instellingen willen er niet vanaf.
Het is een heel simpel systeem, maar het werkt ook altijd, daar waar een GSM in bepaalde ruimtes beperkt of geen bereik heeft.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor MikeBravo » 05 sep 2011, 17:10

Ik ben ook aktief sinds de eerste helft van de jaren '90 en heb in die tijd dagen/avonden meegemaakt dat er géén vrij kanaal was om fatsoenlijk te kunnen werken. We zijn destijds verhuisd naar de kelder en hebben daar met nog vele anderen flink wat jaren heerlijk kunnen werken op diverse kanalen. Vooral met vossen was er niets te beginnen op de kappaband.

Ook in de kelder werd het steeds iets drukker. Regionaal had je diverse vaste kanalen die bezet werden door kappavluchters. 6, 7, 11, 20, 22, 30 en 35 laag("ons" kanaal) waren zo van die kanalen.

Vooral op 7 laag (lima victor met opa Buiswater aan het hoofd) was landelijk gezien best aktief
MikeBravo
 

Re: Kanalen uitbreiding.

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 sep 2011, 22:01

Ik had ook de hoge en de lage kanalen om bepaalde soorten lieden te onwijken.
Ook packet was zeer effectief om geen last van bepaalde lui te hebben.
Alleen na een tijdje hadden de meeste van die lui ook bakjes met 240+ kanalen,
en zaten dan ook op de andere frequentie's te storen.
Ik ben toen overgegaan naar packet-radio only,
totdat een belangrijk BBS door de bliksem werd getroffen,
en de verbinding met de rest van Nederland weg was.
Toen ben ik maar een tijdje gestopt met de hobby.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1986
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Rand gebeuren

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten