Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 29 jun 2019, 08:18

Al jaren werk ik met de goedkope 1/2 golf gpa basis antenne voor de CB. Wanneer mijn basis antenne donkergrijs van kleur is geworden door de luchtvervuiling en de antenne de vorm van een banaan of van een slang is geworden door de wind van de natuur gaat die onmiddellijk vervangen ( na ongeveer 4 jaar a 6 jaar ) worden door een nieuwe cb antenne. En dan vervang ik ook de coax kabel voor de cb antenne, want die is door de zon helemaal van kleur verandert.



Bestaat er een product voor aluminium antenne regelmatig te reinigen en te voeden ? Want zo kan ik mijn aluminium verticale antenne in topconditie behouden en voor ook een beter zend en ontvangst behouden !
Gaat de cb swr waarde omhoog wanneer je antenne donkergrijs van kleur is geworden of de vorm van een banaan of van een slang is geworden ?
Gaat de kwaliteit ( zend en ontvangst ) naar beneden wanneer je antenne donkergrijs van kleur is geworden ?
Gaat de kwaliteit ( zend en ontvangst ) naar beneden wanneer je antenne de vorm van een banaan of van een slang is geworden ?
Gaat de kwaliteit ( zend en ontvangst ) naar beneden wanneer de coax kabel door de zon helemaal van kleur is verandert ?
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb1gwn » 29 jun 2019, 12:17

Gaat de cb swr waarde omhoog wanneer je antenne donkergrijs van kleur is geworden of de vorm van een banaan of van een slang is geworden ?
Gaat de kwaliteit ( zend en ontvangst ) naar beneden wanneer je antenne donkergrijs van kleur is geworden ?
Gaat de kwaliteit ( zend en ontvangst ) naar beneden wanneer je antenne de vorm van een banaan of van een slang is geworden ?
Gaat de kwaliteit ( zend en ontvangst ) naar beneden wanneer de coax kabel door de zon helemaal van kleur is verandert ?



Dat de aluminium grijs word is normaal. Het grijze is oxidatie (roest*). Deze oxidatie laag zorgt er voor dat het aluminium niet verder oxideert.
Belangrijk is of de aluminium delen goed contact met elkaar hebben. (meet swr)
De antenne kan ook gedeeltelijk groen worden, dat zijn algen. Daar is speciale verf voor.
Ook de grijze antenne kun je verven/spuiten in een kleur die je leuk vind.

De omgeving telt ook mee. Uitstoot schoorsteen, cv-ketel, zee, fabrieken.
De zee zorgt voor een agressievere lucht waardoor je antenne eerder gaat oxideren , en de foamranden van je speakers eerder oplossen.
Het vuil van je antenne zou je met een schuursponsje er af kunnen halen.

Ik heb zelf nog nooit last gehad van verkleurde coax. Mijn rg213 coax is inmiddels 35 jaar oud!
SWR is nog altijd goed bij alle weers omstandigheden. Laat dus ook geen water door.

o ja, als je antenne een vorm van een S heeft dan zitten de delen waarschijnlijk niet goed vast

Als een antenne krom is heeft dat geen invloed op de werking.
TIP: stop in een goedkope antenne die snel krom gaat grijze pvc buis . 2 maten die inelkaar kunnen schuiven
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Wimpie » 29 jun 2019, 18:52

De beste maatgever voor je antenneconditie is de SWR. Bekijk hoe hij is na installatie (dus als de antenne nog goed is). Doe dit niet op een kanaal, maar bijvoorbeeld ook op 1 en 40.

Als er na verloop van tijd veranderingen optreden is het echt tijd om er naar te kijken, zeker als de SWR varieert (bijvoorbeeld tijdens wind). Interval voor periodieke inspectie/onderhoud hangt sterk af van de antenne en omstandigheden. Aan de kust waait het bijvoorbeeld harder dan in het Oosten.

Vocht in de aanpassing en slechte contacten moet je zien te voorkomen. Korte onderbrekingen kunnen de SWR meter naald even iets doen bewegen vanwege de traagheid, maar tijdens die onderbreking kan de SWR heel slecht zijn. Dit kan de magische rook uit je eindtor doen komen....

Een in eeste instantie goede verandering lijkt het breedbandiger worden van de antenne. Dus dat de SWR over alle kanalen beter wordt. Dit is meestal een teken van langzaam corroderen van de mantel over grote lengte (dus in orde van de golflengte of meer). De kabeldemping neemt daardoor toe (dus er wordt minder uitgestraald), maar de SWR wordt niet slechter, waardoor je denkt dat alles in goede staat verkeert. Ik heb dit gehad met heel oude RG213 op 20 m tijdens JOTA, en met oude H155 op 2m. In beide gevallen was de SWR te mooi om waar te zijn.

Terzijde: de overige stukken RG213 van ongeveer dezelfde leeftijd vertoonden geen enkele afwijking. Het was alleen dat stuk van 30m dat over nagenoeg de gehele lengte verrot was. Geen idee wat er met die kabel is gebeurd toen ik nog een pieper was.

Het kan ook gebeuren dat je door een lek in de kabelmantel sterke corrosie krijgt over korte afstand. De SWR wordt dan slecht. Je denkt dan dat het de antenne is, maar nader onderzoek toont dan aan dat het de kabel is. Ook dit meegemaakt met een vaste kabel in de scouting mast. De VSWR was veel slechter dan verwacht. Boven in de mast was de SWR een stuk beter, dus dan weet je waar het zit. Het bleek een beschadigde kabelmantel. De kopermantel was nagenoeg doorgeroest.

Ik heb overigens nog nooit verkleurde RG213, RG58 of andere zwarte kabel gehad, en dan heb ik het over >20 jaar continu buiten, ook in de zon. H155 gaat buiten minder lang mee (de bescherming om de mantel is ook veel dunner vergeleken met bijv RG213 of H1000).

Voor pluggen die vaak los moeten, gebruik ik een dikke klodder vaseline en of een voorziening dat er geen regen op kan vallen. Vaseline is wel wat vettig, maar werkt prima. Valt de plug op de grond/zand, dan heb je wel een probleem.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 29 jun 2019, 20:54

Ik onderhoud mijn basis antenne door elke drie maanden de antenne 1/4 te verdraaien en daarvoor gebruik Ik de 4 hoofdstreken van de windstreek en dit zijn noord, oost, zuid en west ( of op 12 uur, 15 uur, 18 uur en 21 uur van een cirkel ) en dit doe ik om een banaan antenne te voorkomen. Dan controleer ik ook de antenne van onder tot boven als er iets moest te vinden zijn dat niet normaal is.

Ik heb alles 100% onder controle wat betreft mijn cb materiaal. Alleen mijn buiten cb antenne niet. Daar heeft de wind ( windsnelheid ) voor 75% de controle over mijn cb antenne. Want de wind komt veel obstakels tegen op zijn pad, en daar is mijn basis cb antenne ook bij ! Daarom probeer ik zo goed mogelijk op tijd en stond mijn antenne te onderhouden. :wink:


! Ik heb de twee antwoorden ( cb1gwn en Wimpie ) van jullie goed gelezen, maar toch zit ik nog met die vraag ? Wanneer zonnepanelen bedekt worden onder een laagje luchtvervuiling vermindert hun rendement. Is dat ook niet met een cb basis antenne die donkergrijs van kleur is geworden door de luchtvervuiling, vermindert dan de rendement van het zenden en ontvangen ook niet ?
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Ries13 » 30 jun 2019, 20:20

Heb ook na een tijd de bak aangezet. Hele slechte swr. Zat de gpa vol water... Droog gemaakt, beetje opgepoetst en toen was het weer ok.
Ries13
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 apr 2019, 22:10

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Wimpie » 30 jun 2019, 21:32

27 MHz CB heeft een golflengte van ongeveer 11m. Het licht dat je PV panelen gebruiken heeft een golflengte van in orde van 600 nm (600*10^-9 m). licht heeft een golflengte in orde van factor 20 miljoen kleiner vergeleken met CB.

Het effect van stof (met afmetingen groter dan de golflengte van het licht) op je PV panelen is danook compleet anders dan een laagje oxide op een antenne voor een golflengte van 11 m. Wat voor licht geldt, hoeft door het grote verschil in golflengte niet op te gaan voor CB.

Licht komt niet door een stenen muur heen, maar de meeste radiogolven bijvoorbeeld wel. Hopelijk geeft dit wat helderheid.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 01 jul 2019, 07:49

:D U antwoordt is zo helder als water Wimpie. U heeft geen 100% ervaring in CB techniek maar 1000% ervaring in CB techniek .


Dank je wel allemaal voor jullie antwoorden op mijn vragenlijst :wink: .
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Bas » 06 jul 2019, 18:24

Laat me meteen even wat zaken opklaren, want wat ik hier lees gaan mijn tenen van krullen.

Ten eerste is SWR geen maat of je antenne werkt of niet, het enige wat 1:1 wil zeggen is dat de boel een impedantie heeft van 50 Ohm, verder zegt het niets.
Een dummyload doet dit ook, maar straalt niks af.

Ten tweede is RG213 en RG58 verschrikkelijk ouderwetse coax, bepaald niet goed te noemen daar de snelheidsfactor slechts 66% van de lichtsnelheid bedraagt, beter gebruik je Aircell7 of LM400 die een veel sneller en verliesarm dialectricum hebben, tot wel 88%!!
Waarom blijven mensen die oude troep gebruiken, ik snap het echt niet, er bestaat ondertussen veel betere coax en die is meestal zelfs goedkoper.

Ten derde, je moet weten wat de impedantie is van een antenne, zo is die van een GP (3 a 4 poot met een spriet) ongeveer 40 Ohm en geen 50, dus 1:1 is een foute afstelling. Een GPA is eigenlijk een halvegolf-dipool, dus houdt het in dat je die op een mast van 5,5 meter moet plaatsen voor maximaal rendement....maar opnieuw is die antenne geen 50 Ohm maar 70~80 Ohm.
Van SWR 1:1 kan dus geen sprake zijn.

Ten vierde, je zender wil 50 Ohm hebben voor maximaal vermogen, dus zal je een tuner moeten gaan gebruiken om de boel aan te passen, want je antenne is geen 50 Ohm en als zodanig moet je hem ook niet 1:1 zetten.
Gebruik een antenne-analizer en stem hem af op de werkelijke impedantie dat die moet zijn, corrigeer vervolgens de boel met een antenne tuner zodat je zender 1:1 ziet, dan heb je maximale resonantie en maximaal vermogen.

1:1 is geen eenheid van werking van je antenne, slechts dat je zender 50 Ohm ziet, maar of je antenne werkt of niet weet je niet, kan je ook niet weten. Is je antenne bij 50 Ohm te kort dan straalt die behoorlijk minder af, te lang is minder erg.
Gewoonweg je antenne op 50 Ohm (1:1) afstellen is geen goed idee, want hij zal met vrij grote zekerheid niet optimale resonantie hebben, lees dat als verminderde afstraling.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor cb-band » 06 jul 2019, 19:21

Bas schreef: Ten derde. Een GPA is eigenlijk een halvegolf-dipool, dus houdt het in dat je die op een mast van 5,5 meter moet plaatsen voor maximaal rendement...



Waarom bestaan er dan geen verticale cb basis antenne van 11 meter lang als dat beter is voor de 11 meter band?
:roll: Ik hou van mijn CB bak maar niet van mijn buiten basis GPA antenne die heen en weer gaat door de wind en die een vorm aan krijgen is van een banaan :cry: .
Avatar gebruiker
cb-band
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 28 jun 2019, 07:24
Woonplaats: België

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Bas » 06 jul 2019, 20:16

Wel dat is ook simpel, omdat de impedantie dan veel te hoog gaat zijn.
Je kan perfect een antenne maken van 2x11m, qua afstraling gaat die prima werken, maar de afstand tussen 50 Ohm en wat de impedantie is gaat enorm hoog zijn.
Is het dan zinvol? Niet echt, de beste antenne is nog steeds 2 poten van 1/4e golf, of te wel 2,75meter op 11m.
Werkt een GPA beter dan een GP....als ik eerlijk moet zijn...NEEN.

De beste antennes zijn over het algemeen de simpele dipolen, op 11m 2x 2,75m, werkt beter dan al het andere.

Natuurlijk verkopen ze de rest met x-aantal DB versterking, in praktijk op HF haal je geen enkele winst.

Als je echt een knaller van een antenne wilt maken, kijk dan eens naar een G5RV maar bereken hem dan voor bv de 22m band, die gaat op 11m te tunen zijn maar een gruwelijk hard signaal maken.
Echter zonder tuner niet te gebruiken......want is GEEN 50 Ohm. Ook de berekende G5RV voor 11m niet, maar werkt wel als een speer.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor 19-DT-170 » 06 jul 2019, 20:29

:roll: Wie heeft je al die onzin aangeleerd Bas? Of heb je dat van jezelf?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Bas » 06 jul 2019, 20:36

Was te verwachten Pascal...neen ik heb het niet van mijzelf.
Dat je de boel niet snapt was te verwachten, velen snappen het niet.

Google eens op Reflections, je gaat verschieten. Raar is wel dat Rothammel en de ARRL hetzelfde schrijven, of ga je die ook uitmaken?

Dat jij en velen met je niet lezen of snappen wat ze lezen, sorry daar kan ik niet aan doen. Ik vertel niks nieuws....
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Wimpie » 06 jul 2019, 21:05

@Bas:
Op een zeker forum voor primair geregistreerd zendamateurs heb je veel tekst gepost wat meer dan discutabel is.

Hier doe je nu hetzelfde. Je leest bijdragen van anderen half, en hoe stellig je ook reageert, je reacties zitten er vaak naast, of zijn niet van toepassing op de situatie. Ik ga er inhoudelijk niet (meer) op reageren vanwege dat het wellcht water naar de zee dragen is.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Bas » 06 jul 2019, 21:16

Wel vertel me dan exact wat er mis is. Ik leer graag bij.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Wanneer moet je cb antenne op onderhoud.

Berichtdoor Wimpie » 06 jul 2019, 21:52

Bas schreef:Wel vertel me dan exact wat er mis is. Ik leer graag bij.

Begin eens met dit draadje rustig door te lezen en probeer te begrijpen wat er staat. Wellicht dat er dan vanzelf wat dingen duidelijk worden.

Als er dan toch nog wat vragen blijven, stel ze gerust, wellicht kunnen we je verder helpen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten