11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Plaats hier al je berichten die niet met de hobby te maken hebben.

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor Abt » 03 dec 2009, 20:18

11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp of noodsituatie

De meeste Europeanen weten eerlijk gezegd niet hoe te overleven als ze plotseling geen inkopen meer kunnen doen en hun winkelwagentje niet meer gevuld kan worden.
De waarheid is dat we in een tijd leven dat een ramp of een noodsituatie zich op ieder moment kan voordoen.
Het is belangrijk je voor te bereiden, want niemand anders gaat dat voor je doen.

De 3 regels voor SURVIVAL zijn een handige manier voor de werkvolgorde.
Om in extreme situaties te overleven is het zaak om deze 3 punten te onthouden en in deze volgorde aan uw Survival te werken.
3 minuten zonder lucht
3 uur zonder onderdak
3 dagen zonder water
3 weken zonder voedsel
3 maanden zonder hoop
Hier volgt een lijst van 11 belangrijkste items die er voor zorgen dat u en uw familie zich hebben voorbereid, ten tijde van een noodsituatie .....

1) Houdbaar voedsel
De meeste Europeanen kunnen zich niet inleven in een wereld waar je niet zomaar naar McDonald's of de supermarkt kunt gaan en koopt al het voedsel dat u wilt. Echter, als je opgesloten zit in je huis tijdens een noodsituatie voor een langere periode van enkele weken, heeft u en uw gezin eten nodig. Zelfs als u van plan bent voedsel te verbouwen dan is het toch noodzakelijk een aanzienlijke hoeveelheid voedsel op te slaan.


2) Schoon Water
De meeste mensen kunnen enkele weken zonder voedsel (behalve baby's en zieken), maar zonder water ga je dood in een paar dagen (hooguit 3 dagen)
U en uw gezin zullen schoon drink water moeten hebben
Is er een overvloedige toevoer van water in de buurt van uw huis? Zult u in staat zijn om water te koken als er niets meer uit de kraan komt?
Zonder schoon water ga je niet lang overleven. Waterfilter is noodzaak.
Als u geen waterfilter heeft altijd het water koken, ook een schoon beekje is niet betrouwbaar. Lees alles over water survival op deze link


3) Shuilplaats (Shelter)
Kan een tent zijn of een blokhut of een zelfgemaakte takkenhut
Wat zult u doen als je je huis kwijtraakt
of je gedwongen wordt uw huis te verlaten.
Stel een Bug Out Bag (BOB) samen en zet die bij de uitgang of leg deze in de auto.
Vul een tas of koffer met voedsel en kampeer-benodigdheden voor enige dagen en zet deze tas kant en klaar voor het grijpen, dus niet op zolder.


Flessen water niet in de tas bewaren maar in de auto, dit om lekkage in de tas te voorkomen.

Inhoud

Allereerst een gasbrander voor een grote pan dan kun je alles in 1 keer koken, ook kan deze in de (stilstaande) auto geplaatst worden zonder om te vallen. Wel goed ventileren en wees niet zo dom om buiten te gaan koken als de anderen niets hebben.

Gasbrander + 4 gaspatronen
Pan voor 4 personen (afhankelijk van aantal pers.)
2 pak Macaronie met 2 zakjes mix totaal en blikje ham Pakje droge soep, u heeft immers water bij u
Plastic borden (12 delig) met bestek E8 (Bever of Action)
Nog wat blikjes enz. Toast
Rol Pepermunt en zoutjes en snoep.
Wereldontvanger +batterijen ook voor de zaklamp
Schepje als je op de bivak je behoefte moet doen (begraven)
Opvouwbare takkenzaag voor brandhout en eventueel een wigwam van takken te maken en een rol touw, om de takken te verbinden.

Kleine mesjes om de ham te snijden en de takken in te kepen
Lucifers lang en extra lang, met aanmaakblokjes
Zout, braadboter, suiker
Zak waxine lichtjes
Hadex waterdesinfectie voor water wat niet uit de kraan komt 1 druppel in je beker. E7.50 bij Bever
En een Waterpomp/filter systeem
Bijvoorbeeld de Katadyn Vario (Bever.nl) om uit een beekje water te zuiveren.

En de koelkast spullen die u in 1 minuut (afhankelijk van de ramp)kunt pakken doos of koffer klaar zetten.
U en uw gezin moet een warme plaats hebben om te slapen. Zorg ervoor dat u niet alleen vertrouwd bent om uw huis warm te houden in de winter. Als je brandhout gebruikt, begin nu hout te hakken. (voorraad)
Of koop een noodverwarming zoals een petroleum-kachel, met een reserve kan. Of gasfles met verwarming, b.v. Campinggaz.
Daarnaast zorg ervoor dat je altijd een back-up plan hebt, voor het geval u uw huis moet verlaten.
Heb je familie in een boerenstreek en kunt u en uw familie zich verplaatsen indien nodig?
Heeft u een tent die je zou kunnen opzetten in het bos?


4) Warme kleding
Dit is vooral belangrijk als de ramp in de winter valt.
U en uw gezin moeten zich voorbereiden alsof er geen energiebedrijf bestond.
Verzamel kleding alsof je in het hoge noorden woont en voorlopig geen warmte hebt. Controleer altijd of er voldoende dekens zijn.
Er zijn nieuwsberichten dat er in de winter mensen zijn doodgevroren in hun eigen huis nadat hun verwarming was uitgevallen.
Kijk hier voor trektochten door de sneeuw Op pad


5) Communicatie
Dit is vooral belangrijk als u woont in een geïsoleerd gebied. Zorg altijd voor een manier om te communiceren met de buitenwereld.
In een noodsituatie is een mobiele telefoon onmisbaar, (of iets anders), als je in staat bent om tijdig een ambulance te bellen kan het een leven redden.
Zoek een manier om in contact te komen met uw familie en vrienden. Zijn die bereid om samen te werken, samenwerking geeft meer overlevingsskans.
Denk aan signaalfluitjes voor uw kinderen
:D Denk aan een 27 MC apparatuur, ook voor in de auto. Kost 2e-hands enkele tientjes. En een korte golf ontvanger. Een Walkie Talkie kan erg nuttig zijn.


6) Aanstekers of Lucifers of Magnesium stick
Er kan een dag komen waarop je een vuur nodig hebt om te koken of om water te koken (desinfektie) of om warm te blijven.
Nu is het tijd om aanstekers of lucifers te kopen, zodat u voorbereid bent wanneer u dit echt nodig hebt, Het beste is een Magnesium stick met tondel (brandstof).
Zoek eens op vuur maken

7) Goede wandelschoenen
Dit is een item waar veel mensen niet aan denken als het gaat om overleven. Maar wat als je je in een noodsituatie terecht komt waar u niet in staat bent om uw auto te gebruiken? Wat als je in de natuur moet lopen ver van de dichtstbijzijnde stad? Vooral door een wildernis moet, dan zijn goede wandelschoenen van enorm belang, ook de werkschoenen uit de bouwmarkt zijn perfekt. Ook voor vrouwen (hoeveel vrouwen hebben degelijke wandelschoenen ?). En liggen die in de auto?


-8) Zaklamp en extra batterijen
Denk maar aan wat er gebeurt als de stroom uitvalt nu. Wat wordt al snel een van de belangrijkste items? Een zaklamp. Zonder een zaklamp, zult u niet in staat zijn om iets te doen nadat de zon is ondergegaan.
Zorg ervoor dat je veel extra batterijen hebt, in een langdurige crisis is uw zaklamp waardeloos zonder extra batterijen.
Denk aan een opwindlamp, en de olielampen met lampolie, ook is de lampolie te gebruiken voor een petroleumstel, geeft ook nog warmte.
Kijk eens bij een campingwinkel. Deze hebben een groot assotiment Campinggaz artikelen, voor koken, verlichten en verwarmen.

9) Een batterij Radio
In een crisissituatie, zult u willen weten wat er gaande is in de wereld om je heen. Een batterij radio kan een grote bron van informatie geven
Je kunt zelfs een op-wind radio kopen, deze hebben geen batterijen nodig Nu kunt u zeker overleven zonder een radio, maar u uw gezin zullen zich veel beter voelen als u een andere manier van het bijhouden van wat er gaande is in de wereld, Dus een korte golf radio om nieuws uit de hele wereld te horen.

10) Een Zwitsers leger mes
Als je deze ooit in handen hebt gehad weet je hoe ongelooflijk handig deze tools kunnen worden bij een ramp of een noodsituatie.
Een Zwitsers zakmes is een zeer waardevol en veelzijdig instrument.
koop ook een multi tool (soort tang met veel tools)
Denk ook aan handschoenen.


11) Sanitair en een eerste hulp Kit
Wat zou je doen zonder wc-papier? Hoe voelt het als u geen zeep of shampoo hebt ? Scheerspullen, kappersspullen enz.
Zorg ervoor dat u en uw gezin voldoende sanitaire benodigdheden hebben
Bovendien, zorg ervoor dat je eerste hulp kunt leveren, zodat u alle verwondingen die zich voordoen kunt behandelen. (verbandtrommel)


Tenslotte heeft u altijd een back-up plan voor alles. Wat gaat u doen om te overleven als het "overleven" niet gaat volgens plan, wat ga je doen?
Bedenk van te voren een plan

De meeste van de bewoners van New Orleans hadden nooit gedacht dat er iets zo rampzalig als de orkaan Katrina zou kunnen gebeuren. Velen van hen waren niet voorbereid toen het gebeurde.
Lees eens het verhaal van deze 92 oude vrouw die overleefde omdat ze was voorbereid op een ramp. Zie site

Bovendien is aan te raden een waterdichte container te kopen en te bewaren op een veilige plek indien mogelijk.
Belangrijke documenten kunt u hier in bewaren zoals;
verzekeringen, familiefoto's, notariële akten, titels, paspoorten, vergunningen, bankrekeningen en geboorteakten.

Zorg dat u voorbereidt bent, voor u en uw gezin.
Voor Survival spullen kijk bij de Links (onlinewinkels)
Abt
 

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor 8klepper » 26 feb 2012, 18:59

allee hop,
deze kwam ik tegen bij een beetje stom forum doorbladeren
en het is bijna 21/12/12 dus ik denk even onder de aandacht brengen ;)
vooral lekker bij zon oud topic maar de wereld schijnt dan te vergaan
8klepper
 

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor plientjebr » 26 feb 2012, 20:07

Ik heb al tijden lang zo"n lijst in huis hangen, is altijd handig.
Maar ja, mocht de wereld ooit vergaan is daar toch niets meer aan te doen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor 8klepper » 26 feb 2012, 20:18

ben ik blij dat ik een houtkachel heb, heb t altijd warm
en een hout voorraad voor een paar jaar en vd lente weer een paar dode bomen ruimen
al moet ik zeggen heb zelf ook zaklampen zakmes etc in een goeie la liggen
evenals pleisters verband pijnstillers enzo
8klepper
 

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor plientjebr » 26 feb 2012, 20:25

Zaklampen heb ik door het gehele huis staan, slaapkamers, badkamer, toilet, keuken, noem maar op.
En natuurlijk van onder tot boven brandblussers.....
Ik heb aan de kapstok een rugtas hangen met belangrijke spullen.
Mocht er iets gebeuren dan ruk ik dat ding van de kapstok en kan ik me even redden.
Gelukkig nog nooit een ramp meegemaakt en laat dat maar zo blijven!!!!!!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor Zock » 26 feb 2012, 20:43

iedereen zich er nou ook aan hield als er een ramp is
maar nee paniek en ik wil alles hebben
heb jij wat wat ik wil dan pak ik dat doet toch niemand wat aan

Dus een AK lijkt mij ook wel makkelijk met voldoende patronen natuurlijk
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor plientjebr » 26 feb 2012, 20:49

Klopt Zock, maar komt inderdaad door de paniek denk ik, je weet niet hoe je gaat reageren.
Ik weet nog dat er vroeger bij buren van mij brand uitbrak.....die mensen gooide nog snel even van alles uit een raam.
Gewoon voor hun belangrijke spulletjes, helaas waren er buurtbewoners die dat gewoon even meenamen, schandalig toch?
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 11 dingen die je nodig hebt om te overleven bij een ramp

Berichtdoor plientjebr » 26 feb 2012, 20:57

Nog even een mededeling over houdbaar voedsel.....
Je hebt tegenwoordig van dat astronautenvoer, 1 koek en je zit urenlang vol.
Lekker is het niet, maar wel handig.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron